image
تاریخ : 2015/07/06 نویسنده : h.gh دیدگاه : 0

ابزارهای سنجش:    ۱-متغیرها    ۲- مقیاسها

مفهوم مقیاس سازی:

۱-مقیاس یک بعدی:

تعدادی متغیر مرتبط به هم را برای سنجش یک بعد ترکیب کنیم.

یک بعد: به یک ویژگی یا صفت غیر قابل مشاهده گفته می شود که به وسیله ی ترکیب چند متغیر جایگزین،اندازه گیری می شود.

روش های مقیاس سازی: ایجاد یک مقیاس کلی – جمع ساده ی نمرات متغیرها- (متغیر پنهان) از تعدادی متغیر که ارزیابی آنها در یک بعد است بررسی می شود.

۲-مقیاس چند بعدی:

نمره هر متغیر موجود در یک بعد خاص با نمرات مقیاس کلی همبستگی دارند.

هدف: انتخاب متغیرهایی است که ازمیان تمام متغیرهای موجود،مجموع نمرات آنها ارتباط بیشتری با بعدمورد نظر دارند.

سنجش اعتبار و روایی پرسشنامه:

مقیاس(scale): نمره ی خام است که به طورساده برابر مجموع ارزش نمرات پاسخهای پرسشنامه است.

سوال کلی —–>   این نمرات خام چه چیز را و با چه درجه ای از دقت می سنجند؟

در تهیه ی سوالات پرسشنامه مجموعه ای از سوالات در دسترس اند که طبیعتا تعدادی سوال اضافی درآن وجود دارد که میتوان سوالات بهتری را از آنها انتخاب کرد.

در ارزیابی پرسشنامه دو سوال کلی وجود دارد:

۱-نمونه ی پرسشنامه تا چه حد معرف دقت مرجع وسیع تر پرسشهایی است که از آن استخراج شده است.(اعتبار)

۲- مرجه مورد نظر از لحاظ مطابقت باصفت پنهان تا چه حد صداقت دارد.

 

کاهش دادن تعداد متغیرها(سوالات پرسشنامه)

۱)ترکیب متغیرهای که باهم دیگر همبستگی بالایی دارند.

۲) حذف متغیرهایی که همبستگی کمتری با سایر متغیرها دارند.

 

منظور از اعتبار آزمون  ——> دقت اندازه گیری وثبات وپایایی آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *