image
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۲۵ نویسنده : amar دیدگاه : 0

مروری برمفاهیم target population و study population و sample population :

در هر مطالعه ای دانستن چنین مفاهیمی بسیار مهم و در انتخاب این موارد بایستی دقت زیادی شود که منجر به نتایج ضد و نقیض و گمراه کننده نشود.

Target population : جامعه ای است که می خواهیم نتایج مان را به آن تعمیم دهیم ولازم به ذکر است که ما هیچ وقت مستقیما به target population دسترسی نداریم.

 

Study population : برای اینکه ما بخواهیم وضعیت target population را بررسی کنیم جامعه کوچکتری از آن را که از target population مشتق شده یا به عبارتی زیرگروهی از آن هست را انتخاب می کنیم. که این Study population (که به آن source population هم گفته می شود) باید نماینده خوبی از target population باشد.

 

sample population : نمونه ای که از Study population گرفته می شود و باید نماینده خوبی از Study population باشد.

 

مثال : فرض کنید می خواهیم وضعیت افراد دارای سرطان ریه در شهر مشهد را بررسی کنیم. همه افراد مبتلا به سرطان در شهر مشهد، target population ما را تشکیل می دهند. و بیمارستان امام رضا (ع) در شهر مشهد را به عنوان Study population انتخاب می کنیم چون همه افراد مبتلا به سرطان یا نماینده ای از افراد دارای سرطان ریه در شهر مشهد به آنجا مراجعه می کنند و بنابراین نماینده خوبی از افراد دارای سرطان ریه در شهر مشهد هستند. حال باید نمونه خود را از افراد مبتلا به سرطان ریه در بیمارستان امام رضا (ع)  در شهر مشهد به درستی انتخاب کرد تا دچار اریبی در انتخاب (selection bias) بیماران نشویم تا نماینده خوبی از Study population ما باشند.

بنابراین اگر نمونه موردنظر (sample population) را از Study population به درستی انتخاب کنیم و نماینده خوبی از Study population  باشد، مطالعه ما دارای روایی درونی (Internal validity) خواهد بود و اگر Study population خود را به طور صحیحی از target population انتخاب کنیم و نماینده خوبی از target population باشد، مطالعه ما دارای روایی بیرونی (External validity) نیز خواهد بود. بنابراین انتخاب صحیح Study population و sample population در نتایج مطالعات بسیار مهم و ضروری هستند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *